Nu ik moeder ben, ontdek ik hoezeer jongens en meisjes al vanaf hun geboorte (of zelfs conceptie) in een hokje gedrukt worden. Blauw is voor jongens; roze voor meisjes. Neutrale babykleding is moeilijk te vinden. Je bent vaak aangewezen op neutrale kleuren zoals wit, zwart, beige en bruin. Toch kan het zo makkelijk zijn. Zo gebruikte de Hema een tijd de kleur oranje voor meisjes en groen voor jongens. Dat is feitelijk nog steeds seksistisch (want ingedeeld op sekse) maar die kleuren zijn makkelijker uitwisselbaar.
Ik heb een hartgrondige hekel aan de kleur roze. Zo, dat is eruit. Deze aversie heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat meisjes roze 'horen' te dragen. Deze vooronderstelling streek mij al van jongs af aan tegen de haren in, waarom zou ik me laten vertellen wat ik wel of niet leuk moet vinden? Nu ik moeder ben, ontdek ik hoezeer jongens en meisjes al vanaf hun geboorte (of zelfs conceptie) in een hokje gedrukt worden. Blauw is voor jongens; roze voor meisjes. Neutrale babykleding is moeilijk te vinden. Je bent vaak aangewezen op neutrale kleuren zoals wit, zwart, beige en bruin. Toch kan het zo makkelijk zijn. Zo gebruikte de Hema een tijd de kleur oranje voor meisjes en groen voor jongens. Dat is feitelijk nog steeds seksistisch (want ingedeeld op sekse) maar die kleuren zijn makkelijker uitwisselbaar. Een ander voorbeeld: slabbetjes van Xenos in het thema 'beroepen'. Politie, brandweer, bouwvakker en... huisvrouw/prinses. Wat? In welke tijd leven we? Natuurlijk zegt het ook iets over mijzelf dat ik de eerste drie slabbetjes met mannen ascocieer en de laatste (roze!) met vrouwen. Ik ben hierin volgens mij niet alleen, omdat we zo zijn 'geprogrammeerd' door onze maatschappij.
4 Comments
Er is maar één waarheid over bevallen.. uiteindelijk wordt de baby geboren. Los daarvan is een bevalling berucht onvoorspelbaar. Ik kan het weten.. In het laatste trimester van mijn zwangerschap begon de verloskundige over een bevallingsplan. Hierin schreven mijn man en ik wat we wel en wat juist niet wilden rondom de bevalling. Ik wilde graag in het kraamhotel bevallen, met veel bewegingsvrijheid en eventueel een Tens apparaatje als pijnstilling. Leuk in theorie, maar ik ging fluitend de magische 40 weken grens over en ook 41 weken verstreken. Ons meisje vond het wel prima in mijn buik. Zo kon ik de eerste wens alvast schrappen. Het werd een medische bevalling, want ik moest worden ingeleid. Gelukkig had ik me al wel een beetje ingesteld op de onvoorspelbaarheid van een bevalling. Daar lag ik dan in het ziekenhuisbed, met een infuus in mijn arm en een band om mijn buik om de hartslag van de baby te meten. Daardoor beperkte mijn bewegingsvrijheid zich tot een paar centimeter naast het bed en een Tens apparaat was ook geen optie. (Klik op: meer lezen...) Er zijn verschillende personages die zowel in de Bijbel als in de Koran voorkomen. Een daarvan is Jozef/Youssef, de zoon van Jakob/Jakoeb. Dit betekent echter niet dat zij inwisselbaar zijn. Wat zijn de verschillen en de gelijkenissen tussen Jozef en Youssef? Zowel in de Bijbel als de Koran wordt het verhaal van Jozef/Youssef in zijn geheel vertelt. Dit is uniek in de Koran. (Speelman, G & Steenbrink, K. pg. 10) “De Koran is … voor vrijwel alle moslims in eerste instantie een gebedenboek, en pas daarna een wetboek met voorschriften of een vertelboek met verhalen.” Verhalen zijn in de Koran meestal verspreid over meerdere Soera’s (hoofdstukken). Het verhaal van Youssef beslaat de echter de gehele twaalfde Soera. In de Bijbel is het verhaal van Jozef chronologisch in Genesis geplaatst, de stamboom is hierbij leidend. Lievelingetje en dromer Alleen de Bijbel leidt het verhaal in door uit te leggen dat Jozef de lieveling van zijn vader Jakob is. Ook wordt alleen hier de veelkleurige mantel genoemd die Jozef van zijn vader krijgt. Hierop heeft Jozef twee dromen, waarvan er 1 in zowel de Bijbel als Koran voorkomt. Jozef droomt dat de zon, de maan en elf sterren voor hem neerbuigen. In de Koran adviseert zijn vader Jakoeb om de droom niet met zijn broers te delen om jaloezie te voorkomen. In de Bijbel is dit niet geval en zorgen de dromen inderdaad voor afgunst. Ook doorziet Jakoeb in de Koran het feit dat Youssef dromen uit kan leggen. Het lijkt erop alsof de Koran hierbij qua vertelstijl alvast hint naar wat gaat komen. Bezoek een willekeurige Xenos, Action of Intratuin en je kunt er niet omheen. Boeddhabeelden zijn populair als decoratieartikel. “Ze zijn de tuinkabouters van de 21ste eeuw, aldus cabaretier en columnist Thomas van Luyn.” (Vriesema, 2014) Hiermee suggereert hij dat de beelden niet of nauwelijks spirituele waarde vertegenwoordigen. Klopt dit echter wel? In dit essay probeer ik de Boeddha ‘trend’ te duiden. Dat Boeddhabeelden enorm populair zijn bleek ook uit onderzoek in opdracht van de boeddhistische Omroep Stichting (BOS). (NIPO, 2010) Uit deze enquête, die in 2009 door meer dan 4000 Nederlanders werd ingevuld, bleek dat ongeveer drie miljoen Nederlanders minimaal één Boeddhabeeld in bezit hebben. Recentere cijfers zijn niet bekend, maar dit aantal is zeker gegroeid. In dit essay ga ik dieper op deze trend in, door concreet de volgende vragen te stellen. Hoe is het boeddhisme in Nederland terecht gekomen? Wat betekent het Boeddhabeeld voor Nederlanders? Het Boeddhisme in Nederland Hoewel (christelijke) individuen zich al eerder in het boeddhisme verdiepten schoot de religie eigenlijk pas wortel in ons land na de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de oorlog was ons land namelijk geïsoleerd geweest, daarbij viel China in 1950 Tibet binnen. Dit zorgde ervoor dat het Tibetaanse boeddhisme zich door vluchtelingen sneller verspreidde. (Handboek van de Wereldgodsdiensten, 2006, pp. 212,213) Een belangrijk figuur in de verspreiding van het boeddhisme in het westen was de Japanse zenmeester Teitaro Suzuki (1870-1966). Hij schreef over het boeddhisme in het Engels en had hiermee grote invloed. Jaren zestig: Een Nederlandse vorm van boeddhisme Dit gebeurde dus na 1950, maar ..”met name sinds de jaren zestig ontstaat een Nederlandse vorm van het boeddhisme. Het is niet langer een bron voor herziening van westerse cultuur of religie, maar een eigen religieuze traditie”. (Poorthuis & Salemink, 2009, p. 327) Naast de Nederlandse Buddhistische Vriendenkring, die al in 1949 opgericht werd, ontstonden nu verschillende boeddhistische bladen. In vind het persoonlijk veelzeggend dat het boeddhisme vooral populairder werd vanaf de jaren zestig. Toen vond in Nederland namelijk de ontzuiling plaats en ‘begon’ de ontkerkelijking. Het is te kort door de bocht om te zeggen dat het boeddhisme voor religieuze mensen een alternatief was voor het traditionele christendom. Dit lijkt echter wel een rol te hebben gespeeld. (Vriesema, 2014)“Volgens Paul van der Velde, hoogleraar Aziatische religies aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, hebben de Boeddhabeelden meer gemeen met de heilige-hartbeelden die tot ver in de twintigste eeuw veel katholieke huiskamers opsierden. Rond die beeldjes ontstonden „gewijde tafereeltjes”, zegt Van der Velde, „met een kaarsje ernaast, een fotootje, een bloempje”. De kerken stroomden leeg, de heilige-hartbeelden verdwenen uit de huiskamers. „Ze werden als te religieus en dogmatisch ervaren”, zegt Van der Velde. Boeddha springt volgens hem in dat vacuüm. „Een figuur zonder de dogmatische lading van het christendom.” Maar, heel belangrijk, zegt hij: „We zien Boeddha ergens wél als een gewijd figuur.” Een verlichte geest, stichter van een diepgaande leer.” De overheid is er duidelijk over: borstvoeding is de beste voeding voor een baby. De meeste vrouwen die ik ken, beginnen daarom op z’n minst met goede moed. Velen van hen haken echter binnen twee weken* af en ik begrijp goed waarom. Ik had zelf graag een aantal dingen willen weten voordat ik eraan begon. Allereerst: borstvoeding doet soms pijn en dat kan wel even duren.. Een pasgeboren baby heeft een enorme zuigkracht en daar zijn je arme tepels nog niet op ingesteld. Bovendien moeten moeder en kind allebei leren hoe het werkt; goed aanleggen gaat niet vanzelf. Tel daarbij op dat een nieuw mensje vaak en soms lang wil oefenen. Het resultaat zijn zere tepels. Borstvoedingswebsites zeggen - terecht - dat pijn en tepelkloven komen door verkeerd aanleggen. Dat is alleen geen troost als je eenmaal pijn hebt. Kloofjes kunnen in een fractie van een seconde ontstaan en het duurt een stuk langer om er vanaf te komen. Tot die tijd is het aanhappen van de baby geen pretje (denk miniatuurpiranha). Het goede nieuws: het wordt beter! |
Auteur
Tamara Brouwers is freelance tekstschrijfster. Ze is gespecialiseerd in zeer uiteenlopende onderwerpen: van wonen en interieur tot kinderen en zingeving. Categories
Alles
Archives
November 2017
|